Kritika medijskih izviješća s Bliskog istoka i o Bliskom istoku, s posebnim osvrtom na hrvatske medije


0 komentar(a)

On the eve of Christmas, an op-ed by Kenneth L. Woodward, the former religion editor and now contributing editor of Newsweek, appeared in the Wall Street Journal. Titled "The Plight of Bethlehem," it enumerated a number of ways in which the Jewish state imposes hardships on Christians in the Holy Land. According to Woodward, Israel restricts their movement and their access to holy sites; squeezes them economically in cities like Bethlehem; and confiscates their land for its security fence and for Jewish settlements. Woodward closes by reminding Israel that it would be a mistake to “lose” the good will of the dwindling population of Palestinian Christians, who enjoy "remarkably good" relations with their Muslim neighbors, have long been a moderating force in the area, and in any case "deserve to keep their land and work for peace on earth, goodwill toward men.”

A rousing tale of injustice--but one constructed almost entirely out of bias, falsehood, and demagoguery.

Woodward writes:
"Israel's security wall, its restrictive exit-permit system, roadblocks, and military checkpoints now make it impossible for most Holy Land Christians to visit the shrines that, for all Christians, make the Holy Land holy." He explains: "Like East Jerusalem, Bethlehem is part of the West Bank, not the State of Israel. Temporary exit visas [for Palestinians] to go from one to the other to worship . . . are hard to come by, of brief duration even when granted, and always subject to the whims of Israeli soldiers." Also, since Israel "bans its own citizens from traveling to the West Bank," Israeli Christians can no more visit the Church of the Nativity in Bethlehem than Bethlehem Christians can visit the Church of the Holy Sepulchre in East Jerusalem.

It is remarkable that a veteran religion writer can be so ignorant of his subject as to write that East Jerusalem is not part of Israel. In fact, Israel annexed East Jerusalem after the 1967 Six-Day war. East Jerusalem’s Arab residents are full-fledged citizens of Israel or eligible to be so. By contrast, Bethlehem is part of the territory in the West Bank designated as "Area A" --that is, under the control of the Palestinian Authority--and one does indeed require a permit to pass from it into Israel proper. This is Israel’s prerogative, and a quite sensible one for the protection of Israel’s borders from terrorist infiltration.

Nevertheless, contrary to what Woodward claims, permission is routinely granted to Palestinian Christians (and Muslims) to enter Israel to worship. This past holiday season, thousands of such travel permits were issued to Christians in Bethlehem. Similar permits were even granted to Christians in Gaza--at a time when the Israeli government has no official contact with the Hamas government there.

Also false is Woodward's claim that travel in the opposite direction is "banned" by Israel. Israelis are indeed discouraged from entering hostile Palestinian areas--the day after Christmas, an Israeli driver who took a wrong turn narrowly escaped being lynched in Ramallah--and Israeli Jews require a special permit from the military to enter Area A. But Israeli Arabs, Christian and Muslim alike, can for the most part pass through freely. Thousands of Israeli Christians traveled to Bethlehem over Christmas without incident.

As for the "whims" of Israeli soldiers, this is another slander. Border policies are made by the government and passed down the chain of command. Soldiers on duty at checkpoints are under stringent orders, enjoying a measure of discretion only when it comes to halting suspicious cargo and the like. They may no more restrict passage on a whim than nap or play cards.

"Few producers in Bethlehem can get their goods to markets in Jerusalem. Fewer buyers can get to Bethlehem to sustain its markets." Tourists to Bethlehem "are routinely whisked in and out without time to shop." Nor can Israel "blame the Christians' dire circumstances on the second intifada: Muslims are suffering just as much as the tiny Christian minority.”

Whose actions are bad for business in Bethlehem? Although Woodward briefly acknowledges that Israel “must protect its security,” he will not lay the blame for Bethelehem's economic woes on the real culprit. Before the second intifada, which began in September 2000, Israelis from Jerusalem and nearby settlements used to shop in Bethlehem, many Bethelehemites were employed in Israel, and everybody gained from the open exchange. During the intifada, the area became a hotbed of terror, a base from which many suicide bombers infiltrated into Israel. Tourists began to stay away, and Israel had to erect barriers to protect its citizens.

Still, contrary to what Woodward claims, foreign visitors to Bethelehem are not "whisked in and out"--certainly not, as he implies, by Israel. They are free to roam as they please, unless the uniformed Palestinian Authority policemen patrolling the streets say otherwise.

Bethlehem, Woodward writes, “has historically been one place where Muslim-Christian relations have been remarkably friendly.” Not even close. The annual Christmas celebration in Manger Square outside the Church of the Nativity is invariably greeted by the organized intrusion of local Muslims in collusion with the authorities, whether it is giant posters of Arafat plastered throughout the square, Muslims from the adjacent mosque (in Bethlehem as elsewhere in the Holy Land, a mosque has been deliberately set down next to a Christian shrine) holding their prayers outside in the middle of the festivities, or the Palestinian Authority preventing Christians from putting up decorative lighting. For more examples of such brotherly love, see David Hazony's post on contentions from last week.

A final insult, writes Woodward, is that “urban Bethlehem finds itself encircled by Israeli settlements.” “From the Church of the Nativity, Christians can . . . look out on Har Homa (‘Wall Mountain’), a verdant Jewish settlement on a hillside that was formerly Christian land."

Jewish settlements near Bethlehem are neither new nor "encircling." The territory south and east of the city is overwhelmingly Area A--i.e., Palestinian. Jerusalem lies several kilometers to the north; to the west is the Etzion Bloc, which contains a number of Jewish villages as well as Arab ones. The Jewish population in the bloc, resettled shortly after the Six Day war, has grown over the years, but title to the land on which Jewish villages are built is not disputed. Nor does the bloc flank Bethlehem: the terrain is hilly and open, and urban Bethlehem is barely visible from most points.

As for Har Homa: though the subject of much artificial controversy, it is part of the Jerusalem municipality, it is not "verdant," and the hilltop on which it is situated was acquired by the Israeli government through eminent domain, upheld by Israel’s Supreme Court. Most of the acreage belonged not to Christians but to Jews, and none of it was farmland or dwellings. The owners were all compensated.

According to Woodward, Israel's security wall "is being completed around Beit Jala, separating this Christian village from 70 percent of its lands, which are mostly owned by Christian families. Some of the families are attempting to contest the confiscations in court, but construction--and the confiscation--goes on." Likewise, "the Franciscans, the Sisters of Charity, and other religious groups both Roman Catholic and Greek Orthodox have had property confiscated and Christian housing destroyed."

The reason Beit Jala is being walled off from Israel is that it has been the source of repeated mortar attacks against the Jerusalem neighborhood of Gilo. The requisitioning of land for the security fence is no different from what happens in any country when a road or a railway is built, and the owners, who retain title, are being compensated by the government. Israel's civil administration also ensures that landowners have daily access to land on the opposite side of the fence, and has not received complaints on this score.

Mary McCarthy famously remarked of Lillian Hellman that every word she writes is a lie, including “and” and “the.” The same could be said of Kenneth Woodward’s article. The true and elementary fact is that Israel has always gone out of its way to ensure access to the holy sites of all faiths. Even administration of the Temple Mount in Jerusalem, not exactly an insignificant place to Jews, was immediately given over to the Islamic Authority in 1967.

By contrast, when Jerusalem, Hebron, and Bethlehem were held by Jordan between 1948 and 1967, Jews were forbidden to visit the Western Wall, the Cave of the Patriarchs, or Rachel’s Tomb. A decade ago, when the Palestinians took over Nablus, it was not long before Joseph's Tomb was desecrated. And when Israeli settlers exited from Gaza two years ago, the synagogue they left behind was torched. In areas governed by the Palestinians, it is unthinkable that Jews should be allowed to worship, let alone to live.

The purpose of Woodward’s libel is clear: to persuade American Christians, the last firm bastion of support for Israel in the Western world, that Israel lacks the quality of mercy, and is unworthy of their support. Among Israel’s enemies, this has become a familiar trope in recent years. Distressingly, it has now appeared in the Wall Street Journal, a paper with a long and distinguished record in defense of Israel. One can only hope it was but a momentary slip in what has been, elsewhere, a famously low season for honest journalism.




0 komentar(a)

Ah, Christmas in Bethlehem. Manger Square is ablaze with colorful lights. The weather is usually a bit chilly. Aggressive merchants bombard passersby with “special sales” on all kinds of cedar wood statues and religious carvings.

And like clockwork, the mainstream media descend upon this city every year to ignore rampant Muslim intimidation of Christians and instead blast Israel - often with completely inaccurate information - for ruining Christmas and for the drastic decline of Christianity in one of the holiest cities for that religion.

Take a widely circulated piece by McClatchy Newspapers writers Dion Nissenbaum and Cliff Churgin.

The piece, published last week, cites Bethlehem's dwindling Christian population and paints a picture that squarely blames Israel.

"For generations, the Holy Land Arts Museum (in Bethlehem) has been selling olivewood manger scenes to thousands of pilgrims wanting souvenirs from the biblical birthplace of Jesus," starts the piece.

"Gone is the olivewood stable shielding the baby Jesus, Mary and Joseph. In its place, looming over the angelic family, are an Israeli watchtower and three towering sections of an adjoining wall."

Outright lying, the McClatchy Newspapers piece stated Bethlehem "remains largely isolated from the outside world by Israel’s 25-foot-tall concrete walls, part of Israel’s separation barrier."

The piece implied the wall caused the crash of Bethlehem's economy and prompted Christians to flee. Similar articles were churned out by Reuters, the BBC online and scores of local newspapers.

ABC News, for example, chimes in: "The (Israeli) wall has cast a shadow over this famous West Bank town."

Now let's get our facts straight. Bethlehem is not surrounded by any wall.

Israel in 2002 built a fence in the area where northern Bethlehem interfaces with Jerusalem. A tiny segment of that barrier, facing a major Israeli roadway, is a concrete wall, which Israel says is meant to prevent gunmen from shooting at Israeli motorists.

The fence was constructed after the outbreak of the Palestinian Intifada, or terror war, launched in 2000 after late PLO Leader Yasser Arafat turned down an Israeli offer of a Palestinian state, returning to the Middle East to liberate Palestine with violence.

Scores of deadly suicide bombings and shooting attacks against Israelis were planned in Bethlehem and carried out by Bethlehem-area terrorists.

At one point during the period of just 30 days in 2002, at least 14 shootings were perpetuated by Bethlehem cells of al-Aqsa Martyrs Brigades terrorists, killing two Israelis and wounding six.

Many times Muslim gunmen in the Bethlehem area reportedly took positions in civilian homes in the hilltops of Christian Beit Jala, which straddles Bethlehem. Beit Jala afforded the terrorists a clear firing line at southern sections of Jerusalem and at a major Israeli highway down below, drawing Israeli military raids and the eventual building of the security barrier there.

Is this barrier causing Bethlehem's Christians to flee, as the mainstream media claim?

Rampant land confiscation

Simple demographic facts will answer this question. Israel built the barrier five years ago. But Bethlehem's Christian population started to drastically decline in 1995, the very year Arafat's Palestinian Authority took over the holy Christian city in line with the US-backed Oslo Accords.

Bethlehem consisted of upwards of 80 percent Christians when Israel was founded in 1948, but since Arafat got his grimy hands on it, the city's Christian population dove to its current 23-percent. And that statistic is considered generous since it includes the satellite towns of Beit Sahour and Beit Jala. Some estimates place Bethlehem's actual Christian population at as low as 12 percent, with hundreds of Christians emigrating per year.

As soon as he took over Bethlehem, Arafat unilaterally fired the city’s Christian politicians and replaced them with Muslim cronies. He appointed a Muslim governor, Muhammed Rashad A-Jabar and deposed of Bethlehem’s city council, which had nine Christians and two Muslims, reducing the number of Christians councilors to a 50-50 split.

Arafat then converted a Greek Orthodox monastery next to the Church of Nativity, the believed birthplace of Jesus, into his official Bethlehem residence.

Suddenly after the Palestinians gained the territory, reports of Christian intimidation by Muslims began to surface.

Christian leaders and residents told me they face an atmosphere of regular hostility. They said Palestinian armed groups stir tension by holding militant demonstrations and marches in the streets. They spoke of instances in which Christian shopkeepers' stores were ransacked and Christian homes attacked.

They said in the past, Palestinian gunmen fired at Israelis from Christian hilltop communities, drawing Israeli anti-terror raids to their towns.

In 2002, dozens of terrorists holed up inside the Church of the Nativity for 39 days while fleeing a massive Israeli anti-terror operation. Israel surrounded the church area but refused to storm the structure. Gunmen inside included wanted senior Hamas, Tanzim and Brigades terrorists reportedly involved in suicide bombings and shooting attacks.

More than 200 nuns and priests were trapped in the church after Israeli hostage negotiators failed to secure their release.

Some Christian leaders said one of the most significant problems facing Christians in Bethlehem is the rampant confiscation of land by Muslim gangs.

"There are many cases where Christians have their land stolen by the (Muslim) mafia," said Samir Qumsiyeh, a Bethlehem Christian leader and owner of the Beit Sahour-based private al-Mahd (Nativity) TV station.

"It is a regular phenomenon in Bethlehem. They go to a poor Christian person with a forged power of attorney document, then they say we have papers proving you're living on our land. If you confront them, many times the Christian is beaten. You can't do anything about it. The Christian loses and he runs away," Qumsiyeh told WND, speaking from his hilltop television station during a recent interview.

Qumsiyeh himself said he was targeted by Islamic gangs. He said his home was firebombed after he returned from a trip abroad during which he gave public speeches outlining the plight of Bethlehem's Christian population.

One Christian Bethlehem resident told WND her friend recently fled Bethlehem after being accused by Muslims of selling property to Jews, a crime punishable by death in some Palestinian cities. The resident said a good deal of the intimidation comes from gunmen associated with PA President Mahmoud Abbas' Fatah organization.

A February Jerusalem Post article cited the case of Faud and Georgette Lama, Christian residents of Bethlehem who said their land was stolen by local Muslims and when they tried to do something about it, Faud was beaten by gunmen.

One religious novelty-store owner I met recently told me Muslim gangs regularly deface Christian property.

“We are harassed but you wouldn’t know the truth. No one says anything publicly about the Muslims. This is why Christians are running away.”

What? Muslim persecution is driving the Christians out of Bethlehem? One would never know that from the Christmas coverage/annual Israel bash-fest by my "colleagues" in the media.

Link: Ynetnews

Aaron Klein je šef jeruzalemskog dopisništva za i autor bestsellera "Schmoozing with Terrorists"



0 komentar(a)

1. ABC, Food Lion story (1992). Fraudulent techniques and probable fabrication. Two ABC producers lied on their resumes to get jobs at Food Lion. They each wore a wig hiding a tiny lipstick-sized camera, and each carried a concealed microphone. It's possible they shot footage of mishandled food by doing the mishandling themselves. Food Lion sued ABC and a jury awarded it $5.5 million.

2. ABC 20/20 "Exploding Fords" story (1978). Staged footage. Similar to the later NBC "exploding" GM trucks episode, ABC aired "grossly misleading crash videos and simulations, withheld the same sorts of material facts about the tests, and relied on the same dubious experts with the same ties to the plaintiffs bar... viewers were shown a crash fire and explosion without being told it had been started by an incendiary device."

3. ABC 20/20, "Buckwheat" (of the Little Rascals) story. (1990). Fell for hoax. "In 1990 the ABC program 20/20 was hoaxed into believing that Billy "Buckwheat" Thomas was alive and working as a grocery bagger in Tempe, Arizona. (Thomas actually died in 1980.) A segment broadcast October 5 with narrator Hugh Downs featured an impostor."

4. AFP/Yahoo News (2007). Fell for hoax/lie. Ran a picture with the caption "An elderly Iraqi woman shows two bullets which she says hit her house following an early coalition forces raid in the predominantly Shiite Baghdad suburb of Sadr City." But the picture was of unfired cartridges, which could only have "hit her house" if they were thrown at it.

5. Mitch Albom, Detroit Free Press (2005). Lying/fabricating. In his sports column, he described alumni players at a basketball game who were not even there.

6. Stephen Ambrose, historian/author (2002). Plagiarism. He was almost a book "factory", writing eight books in five years. But that apparently came easier when parts were copied from other books, without attribution.

7. Pham Xuan An, Time (1960's). Communist spy reporter. Pham Xuan An was a "Viet Cong colonel who worked as a reporter for U.S. news organizations during the Vietnam War while also spying for the communists... He was the first Vietnamese to be a full-time staff correspondent for a major U.S. publication, working primarily for Time magazine... his job as a spy was to uncover and report the plans of the South Vietnamese and U.S. military... he was considered the best Vietnamese reporter in the press corps." He died in Viet Nam in 2006, where he had been "promoted to major general and was named a Hero of the People's Armed Forces, with four military-exploit medals."

8. Peter Arnett, CNN, NBC, National Geographic (1999-2003). Lying, bias, treasonous behavior. CNN fired him in 1999 for his reporting the Operation Tailwind story (see below). NBC and National Geographic fired him in March 2003 for being interviewed on Iraqi TV during war, in which he stated that the U.S. war plan had failed. "It was wrong for Mr. Arnett to grant an interview to state-controlled Iraqi TV, especially at a time of war," said NBC.

9. Associated Press (AP) (2005). Fell for hoax and phony photo. The AP ran a story, with a photo, about a soldier held hostage in Iraq. The photo turned out to be that of an action figure doll; there was no such soldier.

10. Doug Bandow, columnist (2005). Failure to disclose potential conflict of interest. "The Copley News Service revealed it had suspended syndicated columnist Doug Bandow for allegedly accepting payments from Washington lobbyist Jack Abramoff to write positive stories about Abramoff's clients." Bandow said, "It was a lapse of judgment on my part, and I take full responsibility for it."

11. Mike Barnicle, Boston Globe (1998). Lying/fabricating and plagiarism. Totally made up stories, including one about a black kid and a white kid with cancer. Also used quotes from George Carlin as his own. Fired from the Boston Globe.

12. BBC and many others in the looted National Museum of Iraq story (2003). False reporting. The BBC stated on April 12, 2003, that "The museum's deputy director said looters had taken or destroyed 170,000 items of antiquity dating back thousands of years. ‘They were worth billions of dollars... The Americans were supposed to protect the museum.'" By May, the Telegraph (UK) was reporting "They now believe that the number of items taken was in the low thousands, and possibly hundreds."

13. Scott Beauchamp, The New Republic (2007). Lying. TNR hired this U.S. Army private and husband of one of its own staff to write first-hand accounts from Iraq. One of his accounts, supposedly demonstrating the dehumanizing effects of the Iraq war on him and fellow soldiers, occurred in Kuwait before Beauchamp even entered Iraq. Other parts of his writing are likely false, and if not, constitute military crimes on his part. In fact, his anonymous writing from a war zone is likely against military rules. This story is currently unfolding.

14. Nada Behziz, The Bakersfield Californian (2005). Lying/fabricating and plagiarism. Writing mostly on health issues, she plagiarized from the New York Times and AP, made up sources, and got basic facts wrong. An investigation counted 29 fabricated or plagiarized articles. She also lied on her resume. She was fired.

15. Michael Bellesiles, professor of history, author of Arming America and recipient of Columbia University's Bancroft Prize. Lying/fabricating. He made "myth shattering" claims about the history of guns in America that were based on fabricated historical records. He resigned from Emory University.

16. Jayson Blair, The New York Times (2003). Lying/fabricating. He fabricated parts or all of at least 36 stories. He, along with his bosses Gerald Boyd and Howell Raines, resigned from the NYT.

17. Doris Bloodsworth, Orlando Sentinel (2004). Lying, or reporting with no substantiation. "The Orlando Sentinel has run a lengthy correction for articles in 2002 and 2003 saying federal authorities had confirmed that a jailed Jordanian had advance knowledge of the World Trade Center attack. The actual source was a lawyer for the Jordanian, and even he says the information was unconfirmed. The Sentinel declined to name the reporter. It was Doris Bloodsworth, who resigned earlier this year after botching a story about an OxyContin patient who turned out to have had a cocaine conviction." The Sentinel also ran a lengthy correction to Bloodworth's OxyContin story.

18. Ron Borges, Boston Globe sports writer (2007). Plagiarism. The Globe suspended him for two months "after allegations that he had plagiarized a portion of a football column from another sportswriter." He retired from the Globe when his suspension ended.

19. The Boston Globe (2004). Fake photos, fake story. The Boston Globe published pictures alleging U.S. troops raped Iraqi women. The pictures turned out to be commercially available pornography.

20. Paul Bradley Richmond Times-Dispatch (2006). Lying/fabricating. Made up his story on reactions to President Bush's speech on immigration. He fabricated interviews. He reported on an event in the first person, yet he was not even in the same town. He was fired.

21. Rick Bragg, The New York Times (2003). "Drive-by" reporting. "Bragg's defense -- that it is common for Times correspondents to slip in and out of cities to ‘get the dateline' while relying on the work of stringers, researchers, interns and clerks -- has sparked more passionate disagreement than the clear-cut fraud and plagiarism committed by Blair. The issue, put starkly, is whether readers are being misled about how and where a story was reported." He resigned.

22. Fox Butterfield, New York Times (2000). Lying/fabricating and plagiarism. In 2003, a federal jury ruled that "the New York Times and one of its reporters libeled an Ohio Supreme Court justice" in an article published April 13, 2000. The jury found that the article was "not substantially true". He also "had lifted material from a story in The Boston Globe while reporting, ironically, on plagiarism by a Boston University dean".

23. Thom Calandra, (2005). Conflict of interest. He profited by selling stocks shortly after giving them positive write-ups in his newsletter. The SEC brought suit against him, which was settled.

24. Jimmy Carter, former U.S. President, Nobel Peace Prize winner and author of Palestine: Peace, Not Apartheid. Lying, plagiarism, bias. His book was so full of errors, including doctored maps, that his chief collaborator, Kenneth Stein of Emory University, resigned his position with the Carter Center. Carter's book was condemned by Alan Dershowitz and the Simon Wiesenthal Center, among others.

25. CBS 60 Minutes, the "Runaway Audi" (1989). Fake footage/manufactured evidence. "... drilled a hole in an Audi transmission and pumped in air at high pressure. Viewers didn't see the drill or the pump -- just the doctored car blasting off like a rocket. The story starred a mother who had run over her six-year-old son. On the air, she insisted that she had had her foot on the brake the whole time. When her $48 million claim came to court in Akron, Ohio, in June 1988 the investigating police officer and witnesses at the scene testified that after the accident the distraught mother had admitted that her foot had slipped off the brake. The jury found no defect in the car."

26. CBS 60 Minutes, Illinois Power story (1979). Erroneous reporting. "The next day, the company's stock fell in the busiest trading day of its history. Illinois Power replied quickly to the story, however, producing a 44-minute videotape that served as a rebuttal to the show. The company sent it to customers, shareholders and investors, corporate executives and other journalists. It was a point-by-point reply to all of the assertions made on the show. In January 1980, CBS admitted to inaccuracies in the story."

27. CBS 60 Minutes, another phony Vietnam vet story (1995). Fell for hoax/lie. Largely because of this 60 Minutes piece that painted Joe Yandle as a troubled Viet Nam combat veteran, his prison sentence was commuted. In a follow-up story, Mike Wallace interviewed Yandle who admitted he had never served in Vietnam. A host of other phony combat veterans are uncovered here.

28. CBS, Dan Rather, The Wall Within (1988). Fell for hoax, liars. This documentary had Dan Rather interviewing six Viet Nam veterans who told stories of slaughter, cruelty and the horrors of war. "You're telling me that you went into the village, killed people, burned part of the village, then made it appear that the other side had done this?" Rather asked. "Yeah. It was kill VC, and I was good at what I did." It turned out that only one of the vets served in combat and their stories were false.

29. CBS, Dan Rather, Mary Mapes (2004). Fell for fake documents. CBS used forged documents from a non-credible source in claiming George W. Bush received favored treatment in the Air National Guard.

30. Chris Cecil, Cartersville Daily News (2005). Plagiarism. "The associate managing editor of a small Georgia newspaper was fired for plagiarizing articles by a Pulitzer Prize-winning columnist for The Miami Herald, including copying a passage about his mother's battle with cancer. Chris Cecil, 28, was fired from The Daily Tribune News of Cartersville on Thursday after the Herald pointed out six to eight columns written since March that contained portions from work by Leonard Pitts Jr."

31. Philip Chien, Wired News (2006). Lying/fabricating. He made up sources and quotes in at least three articles. Wired withdrew the stories.

32. Ward Churchill, Chairman of Ethnic Studies at the University of Colorado. Lying and plagiarism. He lied about his credentials and ethnic background to get a job in the first place. His "research" was laden with fabricated evidence, plagiarism and referencing his own previous writings under pseudonyms. He is worthy of Mary McCarthy's quote about Lillian Hellman: "Every word (s)he writes is a lie, including ‘and' and ‘the'." He was fired.

33. CNN, Operation Tailwind, CNN NewsStand (1998). Lying/fabricating. The televised special claimed that the U.S. military used nerve gas in a mission to kill American defectors in Laos during the Vietnam War, but the story had no factual support. CNN later retracted the story.

34. CNN and Eason Jordan (2003). Admitted bias, slanting the news. Eason Jordan, CNN's news chief, admitted that CNN withheld reporting on Saddam Hussein's atrocities so as to continue getting favored treatment from Saddam.

35. Consumer Reports, Suzuki Samurai rollover story. (1988) False reporting. After CR reported that the Samurai "easily rolls over in turns", Samurai sales plummeted. Suzuki sued Consumers Union, parent of Consumer Reports, and the suit was settled in 1999, with CU admitting that "Samurai's real world rollover accident performance was within a range with other utility vehicles" and that "National Highway Traffic Safety Administration and others have criticized the CU tests."

36. Janet Cooke, Washington Post (1980-1981), Pulitzer Prize winner. Lying/fabricating. Her series on "Jimmy's World" about an 8-year-old heroin addict was totally made up.

37. Katie Couric, "Katie Couric's Notebook," (2007). Plagiarism. In the first place, her blog is largely written by someone else. That someone else copied material from The Wall Street Journal, without attribution.
38. The Daily Egyptian (2005). Fell for hoax. This student newspaper wrote a series about the family of a soldier in Iraq who subsequently died, except that the whole thing was made up.

39. Alexis Debat, ABC and Politique Internationale (2007). Lied. "Since 2002, [ABC] has employed Debat as a counterterrorism consultant and sometimes reporter." He "had faked an interview with Sen. Barack Obama that he published under his name in a French journal, Politique International [and] had published other alleged interviews in the same journal with Sen. Hillary Clinton, House Speaker Nancy Pelosi, New York City Mayor Michael Bloomberg, former Federal Reserve Chairman Alan Greenspan, former Microsoft chairman Bill Gates, and former UN Secretary General Kofi Annan. It turns out, ABC itself later reported, the interviews were apparently fabricated."

40. Allan Detrich, The Toledo Blade (2007). Doctored photos. He submitted 79 photographs that were altered. "The changes Mr. Detrich made included erasing people, tree limbs, utility poles, electrical wires, electrical outlets, and other background elements from photographs. In other cases, he added elements such as tree branches and shrubbery." He resigned.

41. Maureen Dowd, New York Times (2003). Serious misquoting. She cut words out of one of President Bush's statements, using quotation marks, to imply he said al-Qaida is no longer a problem. He was really referring only to those who were dead or captured.

42. Stephen Dunphy, Seattle Times associate editor and business columnist (2004). Plagiarism. He used significant quotes (e.g., seven paragraphs at a time) from other sources on multiple occasions. He resigned.

43. Walter Duranty, The New York Times (1930s), Pulitzer Prize winner. Lying. This man visited Stalin's Russia and wrote that nothing untoward was happening there -- no famine, etc. In fact, up to 10 million people died in the Ukraine famine. His writings matched Russian propaganda almost exactly. His Pulitzer Prize still stands.

44. Joseph Ellis, professor at Mount Holyoke College and historian/author (2001), Pulitzer Prize winner. Lying. He falsely claimed military service in Vietnam and incorporated his war "experiences" into his college courses on "The Vietnam War and American Culture". Mount Holyoke censured him and suspended him without pay for one year.

45. Diana Griego Erwin , Sacramento Bee (2005). Lying/fabricating. The Bee was "unable to verify the existence of 43 people she named in her columns". She resigned.

46. Hassan Fattah, New York Times (2006). Fell for a hoax. Did a front page story about the man in one of the famous Abu Ghraib photos. But it turned out that the man who claimed to be the one in the picture, who provided details for the story, was not the one in the picture at all.

47. James Forlong, Sky News (2003). Fake story, fake footage. He presented footage from a missile test as actual combat in Iraq. He subsequently committed suicide.

48. Jay Forman, Slate (2001). Fake story. He wrote an article describing the fictitious sport of Monkey Fishing as real. Slate later published an apology and admitted details were fictitious.

49. James Frey, author of A Million Little Pieces, Oprah Book Club. Lying. Virtually the entire "nonfiction memoir" of his vomit-caked years as an alcoholic, drug addict, and criminal was fabricated.

50. Michael Fumento, syndicated columnist and author (2006). Failure to disclose potential conflict of interest. He failed to disclose when he wrote articles mentioning Monsanto that Monsanto gave money to the Hudson Institute, where Fumento was a fellow. Scripps-Howard News Service severed ties with him.

51. Michael Gallagher, The Cincinnati Enquirer (1998). Information theft. "Mike Gallagher had illegally tapped into Chiquita's voice mail system and used information he obtained as a result in stories questioning Chiquita's business practices in Latin America." The paper agreed to pay Chiquita Brands International over $10 million and run an apology on the front page three times.

52. Andrew Gilligan, BBC (2004). False/unsubstantiated reporting. He reported that the UK government had exaggerated the threat by Saddam to justify going to war. His report was largely based on an interview with weapons expert David Kelly. His story was found to be "defective" and his claims "unfounded" by Lord Hutton's investigation. Gilligan resigned and Kelly committed suicide.

53. Stephen Glass, The New Republic (1998). Lying. "Glass, a 25-year-old rising star at The New Republic, wrote dozens of high-profile articles for a number of national publications in which he made things up... he made up people, places and events. He made up organizations and quotations. Sometimes, he made up entire articles. And to back it all up, he created fake notes, fake voicemails, fake faxes, even a fake Web site - whatever it took to deceive his editors, not to mention hundreds of thousands of readers." He was fired.

54. Jacqueline Gonzalez, San Antonio Express News (2007). Plagiarism. She admitted "she used, without attribution, information from a Web site for a Christmas Day column. Later research uncovered further examples of plagiarism in two other columns."

55. Doris Kearns Goodwin, historian/author (2002). Plagiarism. Large portions of her book, The Fitzgeralds and the Kennedys, were lifted from multiple other sources without attribution. She took a leave of absence from PBS.

56. Linda Gorov, The Boston Globe Super Bowl spouse abuse story (1993). Lying or falling for hoax. Gorov reported that wife abuse increases dramatically during the Super Bowl, following a narrative started by a coalition of women's groups. The Washington Post can be credited with investigating, and found that the sources for the original story evaporated under scrutiny, and that reports from women's shelters showed no increase in cases during Super Bowl, in direct contradiction of Gorov's story.

57. Adnan Hajj, Reuters (2006). Doctored photos. He doctored dozens of pictures of the 2006 Lebanon-Israel conflict. Reuters later withdrew all 920 of his photos from sale. (See more on middle east "fauxtography", including blog-famous "Wailing Woman" or "Flat Fatima", "Islamic Rage Boy", "Green Helmet Guy", "Mickey Mouse" rubble, Israeli "missile" hole in ambulance, dead guy walking, etc., here.)

58. Alex Haley (1977) , Pulitzer Prize winning author of Roots. Plagiarism. He settled a lawsuit for $650,000, admitting that large passages of Roots were copied from the book The African by Harold Courlander.

59. Mark Halperin, ABC News (2004). Admitted bias. He wrote a memo to news staff telling them to hold George Bush to a stricter standard than John Kerry: "Kerry distorts, takes out of context, and makes] mistakes all the time, but these are not central to his efforts to win. We have a responsibility to hold both sides accountable to the public interest, but that doesn't mean we reflexively and artificially hold both sides ‘equally' accountable when the facts don't warrant that."

60. Jack Hitt, New York Times (2006). Lying, or at least really sloppy research. He wrote a story about a woman in El Salvador who was sentenced to prison for having an abortion when she was 18 weeks pregnant. It turned out that "her child was carried to term, was born alive and died in its first minutes of life." In short, her crime was infanticide, not abortion.

61. Houston Chronicle, Light Rail Controversy (2002). Admitted bias. An internal memo outlined how the paper would promote the light rail project in Houston and do research into Tom Delay and other light rail opponents. That would be creating the news rather than reporting it.

62. Michael Isikoff, Newsweek (2005). False/unsubstantiated reporting. The Newsweek article claimed that a U.S. interrogator at a Guantanamo Bay had flushed a Koran down the toilet (2005). "Anti-U.S. fanatics seized on the report to stir up riots that have left more than a dozen people dead in Pakistan and Afghanistan." There is no evidence such a thing ever happened, and most of us wonder how it would even be possible.

63. Eason Jordan,CNN (2005). False accusations. He accused U.S. forces in Iraq of deliberately targeting and killing journalists. He apologized and resigned.

64. Jack Kelley , USA Today (2004). Lying. USA Today concluded of "the star" of its news staff: "Jack Kelley's dishonest reporting dates back at least as far as 1991."

65. Martin Luther King, Doctor of Theology, Nobel Peace Prize winner (1950's).
Plagiarism. Parts of his PhD thesis were plagiarized. A Boston University committee found that he was "responsible for knowingly misappropriating the borrowed materials that he failed to cite or to cite adequately... that is a straightforward breach of academic norms and that constitutes plagiarism as commonly understood." The committee chairman added, "under no circumstances would the atmosphere under which he did his work condone what Dr. King did. It's incredible. He was not unaware of the correct procedure. This wasn't just done out of ignorance." His degree was not revoked, but the university did attach a letter to his dissertation explaining the plagiarism.

66. Lewis Lapham, Harper's (2004). Lying. Reported on the Republican National Convention before it happened, then justified himself. He was caught "describing events from this year's Republican National Convention before it convened." When caught, Lapham "both apologized for the fictionalizing, calling it a ‘mistake ... a serious one" and a ‘mix up,' and defended it as ‘rhetorical invention' and ‘poetic license.'"

67. Jason Leopold, Salon, Dow Jones, (2002-2006). Lying. Leopold "was caught making stuff up in a 2002 article, self-admittedly ‘getting it completely wrong' in pieces for Dow Jones, and had his own memoir cancelled because of concerns over the accuracy of quotations." In 2006 he reported that Karl Rove was indicted by Patrick Fitzgerald, when he wasn't. He was fired from multiple organizations.

68. Dennis Love, Sacramento Bee (2001). Fabrication and plagiarism. "The Sacramento Bee fired Love for plagiarizing and fabricating material in his stories on the presidential campaign."

69. Jesse MacBeth, anti-war star (2006). Lying/fabricating. "Jesse MacBeth stoked opposition to the Iraq war in 2006 when he spoke out about atrocities he committed as a U.S. Army Ranger serving as part of Operation Iraqi Freedom. MacBeth, 23, of Tacoma, claimed to have killed more than 200 people, many at close range, some as they prayed in a mosque. He spoke at an anti-war rally in Tacoma and appeared in a 20-minute anti-war video that circulated widely on the Internet. Trouble is, none of MacBeth's claims was true."

70. Herbert L. Matthews , New York Times (1957-60's). Liar or fool; the Walter Duranty of Castro's Cuba. "Matthews' flat declaration that Castro was an anti-communist would, of course, come back to haunt him. And though that was the most extreme example of the extraordinary credulousness with which Matthews treated Castro's claims, it is by no means the only one. Bluntly put, virtually everything in Matthews' story is a lie."

71. Rigoberta Menchu, author of I, Rigoberta (1983), Nobel Peace Prize winner (1992). Lying/fabricating. She claimed her autobiographical book "is the story of all poor Guatemalans. My personal experience is the reality of a whole people." However, "Menchú augmented her own story with that of the Indians of Guatemala generally, reporting experiences she either did not have or could not have witnessed and misrepresenting the violent history of her area of Guatemala to support her own cause as a Guatemalan guerrilla organizer."

72. Greg Mitchell, editor of Editor & Publisher (2006). Lying. He admitted to fabricating a story in his younger reporting days.

73. Bob Morris, Orlando Sentinel (1993). Plagiarism. "The Sentinel discovered that Morris had written a column for the paper in October 1993 that was essentially the same as one published eleven years earlier by Mike Harden... Punishment was moot since Morris was no longer on the Sentinel staff. But the paper published an apology to its readers and made a cash settlement to Harden."

74. National Geographic and paleontologists, (1999). Fell for hoax. Philip J. Currie and other paleontologists "announced the discovery of Archaeoraptor at a press conference in Washington, D.C., at the National Geographic Society" in October 1999 (SN: 11/20/99, p. 328). "At the time, they called it a missing link between birds and dinosaurs." Later, "red-faced and downhearted, paleontologists are growing convinced that they have been snookered by a bit of fossil fakery from China. The ‘feathered dinosaur' specimen that they recently unveiled to much fanfare apparently combines the tail of a dinosaur with the body of a bird, they say."

75. NBC, Waiting to Explode segment on Dateline NBC (1992). Faking evidence and footage. NBC demonstrated the explosive danger of GM trucks' gas tanks by showing one actually explode in what appeared to be normal circumstances. "NBC said the truck's gas tank had ruptured, yet an X ray showed it hadn't; NBC consultants set off explosive miniature rockets beneath the truck split seconds before the crash -- yet no one told the viewers."

76. New Orleans Times-Picayune and many other newspapers reported rumors, hoaxes and lies related to hurricane Katrina. The NOTP came clean and critiqued itself and others saying, "media coverage of Hurricane Katrina was marred by the widespread reporting-sometimes attributed to public officials-of murders and rapes that apparently never took place". Also see Popular Mechanics for a refutation of Katrina myths.

77. Christopher Newton, Associated Press (2002). Lying. "The Associated Press accused Washington bureau reporter Christopher Newton of journalistic fraud last month and sacked him. The AP alleges that in at least 40 of the many hundred stories Newton wrote for the wire service between Jan. 13, 2000, and Sept. 8, 2002, Newton quoted sources who appear not to exist."

78. NPR, CNN and others on the "Jenin massacre" (2002). Lying. CNN reported: "There's almost a massacre now taking place in Jenin. Helicopter gun ships are throwing missiles at one square kilometer packed with almost 15,000 people in a refugee camp . . . This is a war crime, clear war crime." However, the actual "death toll was 56 Palestinians, the majority of them combatants, and 23 Israeli soldiers."

79. Michael Olesker, Baltimore Sun (2006). Plagiarism. "Veteran Baltimore Sun columnist Michael Olesker, who has been in a high-profile feud with Maryland Gov. Robert Ehrlich, was dismissed yesterday over several instances in which he used, without attribution, wording similar to that employed by other journalists."

80. Ken Powers, sportswriter for The Telegram & Gazette (2005). Plagiarism. Powers "was fired on Thursday after an investigation determined that he had not only plagiarized parts of a recent column from a Sports Illustrated writer, but had borrowed from other writers in the past without proper attribution."

81. Reuters, Lebanon coverage (2006). Fake/staged photos.A burning tire dump as the scene of an Israeli bombing, Photoshopped bomb smoke, etc. during the Lebanon-Israel conflict.

82. Reuters Russia's North Pole coverage (2007). More fake photos/footage. "Reuters has been forced to admit that footage it released last week purportedly showing Russian submersibles on the seabed of the North Pole actually came from the movie Titanic." The mistake was caught by a 13-year-old Finnish boy.

83. Bart Ripp Tacoma News Tribune (2004). Lying food critic. "Ripp took food for free and made up fake interviews... The Tacoma News Tribune admits its restaurant critic messed up. They believe Ripp lied and that he made up at least 25 sources he quoted in his articles." Ripp quit when confronted.

84. Tim Ryan, Honolulu Star-Bulletin (2006). Plagiarism. This entertainment reporter wrote multiple articles with words lifted from other sources without attribution. He was fired.

85. Mirthala Salinas anchor for Emmy Award winning newscast on KVEA-TV in Los Angeles (2007). Conflict of interest. She was having an affair with LA's mayor while reporting on him. "Telemundo and Mirtha Salinas have mutually agreed to end our employment relationship effective October 1," station spokesman Victor M. Franco said.

86. Uli Schmetzer, Chicago Tribune (2004). Lying. "The Chicago Tribune said Wednesday it fired a freelance writer and former longtime foreign correspondent for the newspaper after he admitted fabricating the name of a source he quoted making disparaging remarks about Aborigines in a recent story from Australia."

87. Ruth Shalit, The New Republic (1995). Lying/fabricating and plagiarism. She was fired.

88. Gail Sheehy author (1976). Plagiarism. "Manhattan Journalist Gail Sheehy, in preparing her 1976 bestseller Passages, borrowed enough from [UCLA Psychiatrist Roger] Gould's unpublished research that the psychiatrist sued for plagiarism. The suit was settled out of court, with Gould receiving $10,000 and 10% of Sheehy's royalties."

89. Eric Slater, Los Angeles Times (2005). Inaccuracy and plagiarism. "The LA Times ran a lengthy Editor's Note that outlines the inaccuracies, ‘substandard' reporting methods and unverifiable quotes in two stories by reporter Eric Slater." He was fired.

90. Patricia Smith, Boston Globe (1998), Pulitzer Prize finalist. Lying/fabricating "An award-winning metro columnist for The Boston Globe resigned Thursday after being asked to leave by the paper's editor, who said she admitted to fabricating people and quotes in four columns this year." "I attributed quotes to people who didn't exist."

91. Barbara Stewart, Boston Globe (2005). Lying/fabricating. "The Boston Globe acknowledged yesterday publishing a partially fabricated story by a freelance reporter about a Canadian seal hunt that had not taken place."

92. Evan Thomas, Newsweek (2004). Admitted bias. Thomas said, "Let's talk a little media bias here. The media, I think, wants Kerry to win. ... They're going to portray Kerry and Edwards as being young and dynamic and optimistic and there's going to be this glow about them ... that's going to be worth maybe 15 points."

93. Nina Totenberg, The National Observer (1972). Plagiarism. She was fired by The National Observer for plagiarism. "Totenberg had allegedly lifted several paragraphs from a Washington Post story and dropped them into a piece she was writing about former House Speaker Tip O'Neill for the now-defunct National Observer." She is currently legal correspondent for NPR.

94. Jim Van Vliet, Sacramento Bee (2005). Misrepresentation and plagiarism. "The reporter watched the game on television at a location away from the stadium. He filed his story without telling editors at The Bee his true location, leaving the impression he covered the game from the ballpark. In addition, it was discovered later that the story included quotes from other media outlets that were unattributed and old, made to reporters on a previous occasion before the day of the game." He no longer works there.

95. Brian Walski, The Los Angeles Times (2003). Doctored photos. The LA Times admitted that it "published a front-page photograph that had been altered in violation of Times policy."

96. Washington Post (and others), "Plastic Turkey" story (2003). Lying or false reporting. The Post and a host of other media, including the New York Times, reported that President Bush was photographed with a plastic turkey rather than a real one when he visited troops in Iraq on Thanksgiving. The story was used to paint the White House as a public relations spin machine, with policy just as fake as the turkey. But in fact, the turkey was real. Multiple newspapers issued corrections.

97. Gary Webb, Pulitzer Prize winner, San Jose Mercury News (1996). Lying. He wrote the series of articles saying the CIA under President Reagan brought crack cocaine to Los Angeles. "Major parts of Webb's reporting were later discredited by other newspaper investigations. An investigation by the Los Angeles Police Department found no evidence of a connection between the CIA and the drug traffickers. In 1997, then-Mercury News executive editor Jerry Ceppos backed away from the series, saying ‘we fell short at every step of our process.' Webb was transferred to one of the paper's suburban bureaus." He committed suicide in 2004, but remains a hero to many conspiracy theorists.

98. Armstrong Williams, TV show host and columnist (2004). Pay for play. He was paid by the Bush administration to promote Bush policies on his TV show and in his columns. He did so without disclosure. Unlike Maggie Gallagher and Michael McManus, he was paid directly for the content of his show and columns, not government brochures. Plus, his pay was much more significant: $241,000. He also settled a lawsuit with the government for failure to fulfill a contract.

99. Duff Wilson and Jonathan D. Glater, New York Times Duke Lacrosse reporting (2006). Flawed reporting. The NYT stories generally painted the prosecution as strong and the defense weak. As it turned out, the charges were dropped, the defendants completely vindicated and apologized to, and prosecutor Nifong was himself put in jail. The NYT's own "public editor", Byron Calame, stated "the article last August had left me concerned that Times journalists were not sufficiently skeptical in relying so heavily on the [prosecution investigator] Gottlieb notes." Calame does assure us, however, that "most flaws flowed from journalistic lapses rather than ideological bias."

100. Bob Wisehart, Sacramento Bee (1994). Plagiarism. "Sacramento Bee editor Gregory Favre fired TV columnist Bob Wisehart the second time he plagiarized. For the first offense, Wisehart got a five-month suspension even though his plagiarism involved hundreds of words taken from Stephen King's book Danse Macabre for a television column about horror shows."

101. Micah Wright. Author and anti-war activist (2003). Lying. Claimed to be a former U.S. Ranger and combat veteran. His book, You Back the Attack! We'll Bomb Who We Want!, was endorsed by novelist Kurt Vonnegut and historian Howard Zinn. He was never in the military.




0 komentar(a)

France 2 television fabricated the events surrounding the death of Muhammad al-Dura in Gaza in 2000, according to Government Press Office director Danny Seaman.

The death of the Palestinian boy during an exchange of fire between IDF troops and Palestinian gunmen at the Netzarim junction became a cause celebre in the Muslim world.

In a letter to the Shurat Hadin legal NGO, Seaman cites an Israeli investigation that heard testimony from medical and legal experts and determined that the events as described by the TV station were fabricated and defied the laws of physics.

France 2 claimed that al-Dura was killed by IDF fire, but Seaman cites the Israeli experts as concluding that the soldiers couldn't even see the boy from their positions.

Seaman was responding to a letter sent to him by Shurat Hadin earlier this year demanding that the Israeli press credentials of France 2 crew members be revoked. Seaman responded that although he believed that the crew members had acted unprofessionally, this was insufficient reason to take away their credentials.

The Prime Minister's Office said Seaman's letter did not necessarily represent the position of the government.

An appeals court judge in Paris ordered France 2 last month to show the court about 25 minutes of raw video footage shot at the Netzarim junction on September 30, 2000, when the 12-year-old boy was shot. The court gave France 2 until November 14. France 2's original broadcast showed 55 seconds of edited footage.

Then, al-Dura became an instant icon for Palestinian suffering, but the IDF, after initially apologizing for the death, concluded after an investigation that the boy could not possibly have been hit by Israeli bullets.

In 2006, after Philippe Karsenty, director of the media watchdog group Media-Ratings, called France 2's exclusive video of the incident 'a hoax,' he was found guilty of slander.

Karsenty was slapped with two $1,380 fines - one to be paid to France 2 and one to the station's reporter - and ordered to pay another $4,000 in court costs when he wrote that the incident constituted a "masquerade that dishonors France and its public television." He appealed that decision, and the appeals judge ordered that the video be released.

Several French and US journalists who have seen the raw footage have indicated the shooting might have been staged by Palestinians.

Karsenty maintains that France 2 TV and Enderlin staged the incident with the active participation of their cameraman in Gaza, Talal Abu-Rahma.




0 komentar(a)


1 komentar(a)



0 komentar(a)

Image Hosted by


Komentar uz fotografiju:
A copy of the Koran burns in Southern Beirut after the Hizbollah stronghold was targeted by Israeli airstrikes July 16, 2006. Israeli air raids shook Beirut on Sunday, the fifth day of a devastating assault on Hizbollah and Lebanon that has prompted no UN Security Council action and only a mild plea for restraint from Israel's U.S. ally. Reuters/Adnan Hajj (Beirut)
Istovremeno, Kuran se našao u središtu još nekoliko fotografija: Associated Press

A relative who lost family members in Monday's Israeli air strike prays over their odies before the burial ceremony in Ghaziyeh village, south Lebanon, August 8, 2006. REUTERS/Ali Hashisho (LEBANON)

France Presse
A Lebanese woman reads the Koran while her bother plays video games at a car park turned into a shelter for displaced people in the southern suburbs of Beirut, a stronghold of Hezbollah.(AFP/Ramzi Haidar)

A Lebanese woman and her children that fled the south of Lebanon read the Koran at a shelter in Saida, July 18, 2006. Israeli warplanes battered Lebanon on Tuesday, killing 31 people, and more Hizbollah rockets hit northern Israel, killing one, with no sign that diplomacy would halt the week-old conflict any time soon. REUTERS/Ali Hashisho (LEBANON)

Lebanese women and children that fled the south of Lebanon read the Koran at a shelter in Saida, July 18, 2006. Israeli warplanes battered Lebanon on Tuesday, killing 31 people, and more Hizbollah rockets hit northern Israel, killing one, with no sign that diplomacy would halt the week-old conflict any time soon. REUTERS/Ali Hashisho (LEBANON)

France Presse
Comforting words : A Muslim Lebanese family reads the Koran in a bomb shelter in Tyre, south Lebanon. (AFP/Hassan Ammar)

Lebanese women, fleeing Israeli shelling in the village of Aitaroun, read from the Quran, Islam's holy book, as they arrive in the village of Tebnine, southern Lebanon, Tuesday, Aug. 1, 2006. (AP Photo/Kevin Frayer)

I... kao šlag na kraju... AP
A young girl flashes victory sign as others wave a Quran over their heads outside a Cairo, Egypt, mosque Friday, July, 28, 2006. Thousands of demonstrators chanted anti-Israel slogans and vowed support for Hezbollah, part of protests across the Muslim world on the Islamic day of prayer. (AP Phot/Hasan Jamali) "

Slučajnost, ili poziv na mobilizaciju? Danske karikature, anyone?



0 komentar(a)





USA Today :
BEIJING (AP) — A rocket blast in southern Lebanon injured three Chinese peacekeepers on Sunday, just hours after China called on the United Nations to ensure the security of U.N. peacekeepers in the Middle East, state media reported.

A Chinese officer confirmed that the peacekeepers were injured by a Hezbollah rocket, according to the official Xinhua News Agency.

UNIFIL-ovo izviješće (pdf):
Three members of the Chinese contingent with UNIFIL were lightly wounded this morning, when one mortar round from the Hezbollah side, according to UNIFIL’s preliminary reports, impacted inside the Headquarters of the Chinese contingent in the area of Hinniyah in the western sector.

BBC (Scrolajte na nedjelju, 6. kolovoza):
Three Chinese UN peacekeepers are injured in cross-fire between Israeli troops and Hezbollah fighters.

U očekivanju Annanove reakcije na napad na UNIFIL...


0 komentar(a)

Reuters je danas priznao da je digitalno uredio fotografije izraelskog bombardiranja Libanona, dodavši mnogo više dima.

Fotografija pokazuje zračnu snimku Beiruta, nakon napada izraelskog zrakoplovtva, na kojoj se ističu dva stupa dima iznad grada. Ispod fotografije piše : Smoke billows from burning buildings destroyed during an overnight Israeli air raid on Beirut's suburbs.

Agencija je povukla fotografiju, ispričala se i ojavila originalnu fotografiju. Fotograf Adnan Hajj je suspendiran do kraja istrage.

Reuters su o alternaciji fotografije obavijestili američki blogeri, koji su primijetili da stupovi dima izgledaju potpuno jednako i da je dio fotografije ponovljen nekoliko puta.

Scenu je fotografirao Adnan Hajj, koji je fotografirao i posljedice izraelskog napada na Qanu/Kanu u kojoj su Libanonci tvrdili da je poginulo 56, a kasnije je Human Rights Watch potvrdio smrt njih 28.

Više o pokušaju podvale Reutersovog fotografa
... i još...